Och regnet det bara öser ner...

Kakor, frukt och choklad.
-
Och tänka sig det stämmer exakt. Trodde för att ögonblick förra veckan att snön var här för att stanna, men nej nej för nu spöregnar det och blåser som bara den. Ser verkligen fram emot att komma hem till ett mysigt Dalarna med massor av snö och nu är det inte långt kvar, bara 14 dagar!
-
I måndags kom jag till jobbet med höga förväntningar eftersom jag för första gången skulle få träffa Samichlaus, den schweiziska "tomten". Han kommer varje år den 6: e december för att dela ut presenter till barnen. Han har även med sig en medhjälpare vid namn Schmutzli som är svartmålad i ansiktet och svartklädd och om inte barnen varit snälla under året så straffar han dem. Lite läskigt måste jag säga, jag är glad att jag slapp träffa på denna tomte med bihang när jag var liten! Det kommer alltså ingen tomte den 24:e december som vi svenskar och många andra är vana vid. Vad jag har förstått så firar även Schweizarna julafton men inte alls på samma sätt som vi gör. Många jobbar även den 24:e och vi har till och med öppet på dagiset. I alla fall så hade Samichlaus i måndags "skrivit ett brev" till barnen på dagiset att han av någon anledning inte kunde komma utan han hade istället gömt en säck med presenter i närheten av dagiset. Så det var bara ut och leta med barnen i regnet och vi hittade tillslut säcken fylld med kakor, frukt och choklad. Det gillades av både barn och fröknar, men lite besviken blev jag allt över att inte få träffa Samichlaus ;).
-
//Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0