Frau Nilsson

Klockan är nu 21.45 och jag kom precis hem från jobbet, det blev många timmar på jobbet idag. Dagen avslutades med ett möte 19.15-20.45 som "presidenten" för dagiset höll. Efter en lång dag på jobbet var jag nog ingen bra lyssnare idag och hängde inte med i riktigt allt hon sa, jag var alldeles för trött för att orka anstränga mig tyvärr. I det här landet är det lite mer hierarki än i Sverige, det är viktigt att kalla "högre" personer för exempelvis Frau Stoll som min nuvarande president heter. Men för en lite halvbortkommen svenska som jag hinner man liksom inte alltid komma på vad personen i fråga heter i efternamn, speciellt när man träffat personen typ fem gånger i förbifarten. Men jag har fått lära mig att det tydligen är viktigt att man säger rätt, och det gjorde jag faktiskt för första gången dag. "Schönen Abend Frau Stoll" var jag riktigt nöjd med att ha sagt innan jag kom på att man kanske säger Adiö till en högre person... Ja ja det blev som det blev och man lär sig något nytt varje dag, förhoppningsvis har hon lite överseende mig mig. Inte nog med att man måste kalla personen i fråga för Frau, man blir även själv kallad Frau med följt av sitt efternamn. Inte illa att bli kallad för Frau Nilsson en helt vanlig dag på jobbet, låter ju rätt snyggt måste jag säga! Nu ska jag dricka upp min julmust som jag igår inhandlade på Ikea och sen hoppa i säng för nu e jag helt slut.
//Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0